lykke og liv

lykke og liv
look out

søndag den 2. januar 2011

Når læring er sjovt.


Sophus skal starte i skole til sommer og jeg kan slet ikke forstå at tiden er gået så hurtigt.
Før bekymrede jeg mig om vuggestueplads som gik fint. Så om børnehaven og bare han nu kunne klare det? Fik han venner og spist sin madpakke? Nu kan jeg grine af min egen bekymring, fordi det går så godt.
Men så kommer skolen. Puha, hvor jeg håber at det kommer til at gå godt. Jeg ved godt at han er parat og har lyst til at lære. Det er netop det der er så unikt og det må ikke forsvinde i sure, gamle skoletasker og madpakker.
Det tror jeg hellere ikke vil ske, men en mors bekymring nager alligevel i maven.
Jeg lånte en fantastisk bog forleden" legende let" af Pernille Brinch og Pernille Ladegaard Pedersen. Her er 200 eksempler på legende indlæring og det virker sgu.
Jeg prøvede den ene leg med kopper, hvor jeg klistrede tal på. Derefter rodede jeg dem sammen og fik drengene til at sætte dem op i rigtig rækkefølge. Derefter skulle de lægge kugler og bønner i kopperne.
Lau på tre syntes det var fedt at røre ved tingene, men legen var også lidt for svær. Men Sophus blev helt tændt og kunne pludselig lægge 7 og 2 sammen. Det var så fedt.
Nu skal vi bare have lavet et par lege til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar