lykke og liv

lykke og liv
look out

lørdag den 23. oktober 2010

Græskar




Igår lavede Sophus og jeg græskar. Drengene syntes det blev meget uhyggeligt. Indmaden blev brug til vores årlige græskarbrød. Og selv om det ser meget harmonisk ud, så se på mine små kokkes trøjer. Hvis der havde været en billede af moderen, ville hun se meget træt ud. Jeg kan godt mærke at det er blevet efterår og vi er mere indenfor. Drengene har krudt i røven og jeg hører mig selv sige. " ikke skrige", nej, ikke løbe osv.
Så derfor skal vi have jakker på nu, og ud og cykle på vejen, med et brød i hånden.
Rigtig god søndag


Græskarbrød
2.dl kærnemælk
2 dl vand
1 spsk. groft salt
25g gær
50 g brun farin
300 g græskarfrugtkød uden skal og kerner
900-1000 g hvedemel
1 æg til pensling

1. skær græskarkødet i mindre stykker og kom det i en gryde. Hæld kold vand på og kog det i ca. 10 min. Hæld vandet fra og mos dette med en gaffel. Afkøl

2. Hæld kærnemælk, vand og gær sammen, tilsæt resten af ingredienserne. Ælt dejen til den er glat og smidig. Lad den hæve i ca. 1 time

3 Ælt dejen igennem og form den til et brød. Læg den på en badeplade og pensl med sammenpisket æg. Bag brødet midt i ovnen på 200 grader i 45 min.

2 kommentarer:

  1. Ai den opskrift skulle jeg have haft brugt for to dage siden da jeg stod med en hel skålfuld af græskar-kød. Måske vi skal lave os et hoved til... Håber I har haft en dejlig efterårsferie!

    SvarSlet
  2. Ja det var det og nu er vi igang igen.

    Jeg glæder mig til snart at ses.

    Kys og brødet smager bare sååååå godt

    SvarSlet