lykke og liv

lykke og liv
look out

torsdag den 18. november 2010

Skolestart


Sophus skal starte i skole. Gisp, hjælp og oh shit.
Vi var til samtale i børnehaven i går og de mener at han skal afsted til sommer. Han fylder seks til maj. Simon og jeg var ellers i tvivl, da han ikke er så fysisk stor og fordi børnehaven er tryg og god.
Men selvfølgelig kan en skole også være det samme. Altså jeg er selv skolelærer og mener at mine store unger i niende har det godt.
Men nu skal jeg sende min dreng, mit hjerte ud i den store verden. Han skal selv finde hen til SFO'en, huske sin taske og binde sine sko. Det er ikke fordi jeg tvivler på hans evner, jeg vil ham bare det bedste.
Min egen folkeskoletid var ikke særlig god. Jeg gik i en meget traditionel en af slagsen og trivsel var ikke på dagsordnen. Jeg havde det fint med mine venner, men der var andre som kæmpede sig igennem. Desuden var jeg ikke god faglig, da jeg var et praktisk/musisk barn og undervisningen var meget tavleorienteret. Selvfølgelig og heldigvis er der sket meget fra dengang til nu.
Men nu kommer så tusindekroner spørgsmålet, hvilken skole skal han gå på? Vi hører til Gentofte skole som skulle være rigtig god, men mit hjerte brænder mere for Hellerup skole.
Prøv bare at se deres beskrivelse af en typisk skoledag. Jeg tror selv gerne at jeg ville gå her.



Læringsstrategier

Morgenhygge. Der er åbent i Mars til klokken 7.30, og derefter åbnes de 2 øvrige hjemområder. Fleksibelt indmøde. I denne periode møder man ind. Der er mulighed for at få en rolig morgen med mor og far derhjemme, eller man kan møde ind og deltage i en morgenaktivitet. De aktiviteter, man kan være sat på er bevægelsesbånd (løbestund, taktil massage, fodbold/basket), læsestund, specialundervisning, møde om læringsplanen og fri leg udenfor.

Nogle af morgenstunderne er skemalagt og med mødepligt. Disse dage vil fremgå af de enkelte ugeskemaer eller der vil blive givet direkte besked til de enkelte hjem.


Morgenmodulet med basemøde og introduktion til dagens program samt fordybelse/læring.

Pause, hvor alle børn kommer ud og får frisk luft. Frokostmodulet med god tid til arbejde og fordybelse.

Frokostpausen hvor vi spiser, og hvor alle børn igen er ude og få frisk luft.

Det sene arbejdsmodul. Der arbejdes enten videre med aktiviteterne fra frokostmodulet, eller der tages hul på nye aktiviteter.


Samling for hele hjemområdet, hvor eftermiddagens aktiviteter introduceres og børnene vælger sig ind på disse. Aktiviteter på tværs af huset. Ud over de aktiviteter børnene kan vælge i eget hjemområde, er der mulighed for at vælge aktiviteter i resten af huset.

Desuden vil der blive serveret ’frugt/snack’ i køkkenet. En lille bid, der giver energi til dem, der skal sent hjem. Hygge i alle hjemområder. Vi afslutter dagen roligt.



3 kommentarer:

  1. Han skal nok klare det søde Ma og sikke en fin blog du har fået lavet :)
    Jeg husker tydeligt vores matematik timer på bundholdet med Hansen, det var jo faktisk ganske underholdene!

    KH Heidi

    SvarSlet
  2. ja det har du ret i. Og hvor hyggeligt at se dig herinde. Jeg må da lige tjekke din blog.
    Det er så hyggeligt at skrive lidt.

    Håber vi snart ses.

    SvarSlet
  3. Ja, det må være en god måde at samle alle dine oplevelser med din familie. Min blog er mest et sted jeg benytter til at havde billeder liggende, da jeg ikke er så god til det med at at backe min computer up. Jeg håber vi ses den 4. dec. :-)

    SvarSlet